LOGIN
UTILIZATOR
PAROLA
 
cont nou
am uitat parola
 

Cauta in ofertele agentiilor

Oferte de la agentii

Trimite agentiilor partenere o solicitare de pret si conditii pentru vacanta ta viitoare. Cerere oferta

 
Prețuri afișate în:

coach backpack sale
North Face Realization Jacket
Buy Tiffany Necklaces
UGG Classic Paisley Boots
canada goose shop

Calatoreste.ro

  

  Planificarea Calatoriei
Pașapoarte, vize, vămi
Bagaje
Sanatate
Echipament
  Informatii utile
Fusul orar pe glob
Sfaturi de calatorie
Coduri telefonice
Ambasade si consulate
Mersul trenurilor, bilete avion
Sisteme de masura
Convertor valutar

unde iti poti petrece vacanta?

Cautare avansata
1. croaziera
2. fus orar
3. lacul rosu
4. liban
5. lisabona

Calatoreste.ro / Altfel de vacante / Aventura

Prin șapte țări pe două roti- seria Stefan Roman

Perioada: 25 iunie - 20 iulie 1997
Zona: peninsula balcanica, coasta dalmata, Istria
Distanta: 2632 km



Calatoria cu bicicleta este un mod ecologic, sportiv si economic de a cunoaste tari noi, fiecare cu locurile si oamenii lor aparte. Pe de alta parte cicloturismul reprezinta un mod inedit de practicare a turismului, la care prea putine persoane se raliază. Ei da, noi doi, Stefan Roman (17 ani, elev) și Arnold Kadar (23 ani, profesor), am ales bicicleta pentru a vizita tarile din fosta R.S.F. Iugoslavia. Sigur ca am mai facut si inainte ture cu bicicleta prin tara, dar in conditii mult diferite de cele intalnite de aceasta data.


Prima etapa a expeditiei am parcurs-o cu trenul pana la Drobeta Turnu Severin, de unde a inceput propriu-zisa aventura. Urcand pe valea Timokului am ajuns in micul oras Knjazevac parcurgand 150 km printr-un tinut deluros destul de monoton.


Aveam provizii de mancare pentru cel putin cinci zile, cort, sac de dormit, haine de schimb si toate cele necesare bunului mers al expeditiei noastre. In urmatoarele doua zile am traversat o zona monatana, pe langa lacul Vlasinsko iar apoi am coborat in Bulgaria la Kjustendil.


Odata cu intrarea în Macedonia relieful si vegetatia s-au schimbat substantial, incepand sa etaleze caractere tipice mediteraneene. Continuandu-ne drumul prin Kriva Palanka si Kratovo am traversat Macedonia de la est la sud-vest, vizitand orasele Stip, Veles, Prilep si Bitola. Localnicii au fost foarte ospitalieri, mai cu seama cei din bazare, unde de mai multe ori am fost serviti cu fructe exotice.

Dupa o saptamana de pedalat ne racoream in apele stravezii ale lacului tectonic Prespa, situat la o altitudine de 600 de m si despărtit de o cordiliera calcaroasa de lacul Ohrid, cel mai sudic punct al expeditiei noastre.

Trecerea peste aceasta creasta spectaculoasa se face printr-un pas situat la 1650 m altitudine, dupa care urmeaza o coborare in serpentine de 22 km pana la manastirea Sveti Naum, constructie in stil bizantin datand din sec. XIV. Am sosit chiar de ziua Sfantului Naum, prin urmare manastirea era invadata de pelerini veniti din toate colturile Macedoniei.

Doream sa trecem si în Albania, dar din fericire vamesii ne-au sfatuit să ne intoarcem, caci după nici două minute am auzit bubuiturile tunurilor albaneze. Am campat pe malul lacului Ohrid, adormind cu greu la auzul focurilor de arme de pe tarmul vecin.
In ultima noastra zi din Macedonia am parcurs 20 de km pe autostrada, la poalele muntilor Sar Planina, lant muntos pe care l-am ocolit ajungand la Prizren în Kosovo.
In pasul Doganovic (1573 m), la un restaurant, una dintre biciclete a fost “usurata” de stop si far.A urmat o coborare in viteza pana la Prizren, trecand prin niste chei spectaculoase, asemanatoare cu cele ale Bicazului, dar mult mai adanci.


Am continuat drumul catre Pec, oras de unde a inceput o urcare de 40 de km, drum nemodernizat, prin cheile Rugovska pana in pasul Chakor (1849 m), dealtfel si altitudinea maxima atinsa in aceasta tura.

In pasul Tresnevik din Muntenegru proprietarul hanului la care am vrut sa dormim ne-a amenintat cu moartea in caz ca nu parasim imediat localul. Dupa ce s-a trezit din betie a devenit foarte ospitalier, fiind chiar invitatii lui la un pahar de tarie.

Dimineata urmatoare am pornit spre Podgorica, fostul Titograd, trecand printr-un tinut carstic foarte arid. Am urmat apoi valea Moratei pana la lacul Scutari dupa care am traversat creasta calcaroasa care ne despartea de Marea Adriatica. In a patrusprezecea zi a calatoriei noastre am zarit pentru prima data apele albastre ale Adriaticii, fapt care ne-a starnit o bucurie de nedescris. Ajunsi in apropiere de granita cu Croatia, am aflat ca frontiera este inchisa circulatiei publice, singurul drum spre Croatia trecand prin Bosnia si Hertegovina.

Din acest motiv am fost nevoiti sa facem un ocol prin poliile suspendate din carstul dinaric, adevarate campii intramontane, cu asezari slab populate.

Pe teritoriul Bosniei-Hertegovina am fost supusi mai multor controale, la trecerea dintre republicile separatiste Srpska si Herteg-Bosna. Oraselul Stolac era marcat de semnele razboiului, imaginea cladirilor distruse si a tancurilor arse grabindu-ne sa parasim cat mai repede aceste tinuturi nesigure. Reantorsi la tarmul Adriaticii, de data aceasta in Croatia, am pedalat pana la Split, de unde ne-am imbarcat pe croazierul “MARCO POLO” cu care in numai noua ore am sosit la Rijeka.

In dimineata zilei de 13 iulie ne indreptam spre orasul Pula din sudul peninsulei Istria, renumit pentru vestigiile arhitecturale pastrate inca din perioada romana. In drum spre Slovenia am trecut prin orasele Bale si Buje, locurile de desfasurare a renumitelor Festivale ale Vinului din Istria.

Slovenia, urmatoarea tara din itinerarul nostru, ne-a oferit posibilitatea de a vizita pesterile Skocjan si Postojna, doua dintre cele mai vizitate pesteri din lume. La Postojna, dupa o calatorie cu renumita “mocanita de pestera”, am admirat intr-un bazin artificial proteul (olmul), unicul vertebrat cavernicol din Europa.

Drumul spre lacul Balaton ne-a condus prin Ljubljana, capitala Sloveniei, Celje si Maribor. In Pernica, langa Maribor, am fost gazduiti de doi prieteni cu care am calatorit impreuna pe vapor. In sfarsit, pentru prima data dupa 21 de zile am dormit intr-un pat adevărat si am mancat mancare gatita. Timp de doua zile am pedalat pe ploaie pana la lacul Balaton. Aici a luat sfarsit aventura pe bicicleta, reintorcandu-ne cu trenul în tara.

www.stefanroman.com



  Alte articole din Aventura
Huayana Potosi 2006- Stefan Roman
Lumea de dincolo de prize…
Despre schi si despre nisip
Ciucasul,un munte misterios
Trekking- Stefan Roman in Coropuna 2006
Program individual de rafting
Concurs Mountainboard.ro
Alpinism pe Coasta Dalmata
Tabara de cercetasi pe plaiuri apusene
Saptamana aventurii
Lectii de parapanta
Mountaiboard, un nou sport in Romania
Asigurarea medicala pentru practicantii de sporturi extreme
Canioning in Cheile Nerei
Jamaica- seria Stefan Roman
Titicaca 2006- Seria Stefan Roman
Trekking-seria Stefan Roman
Transalpin 1997- seria Stefan Roman
Lectii de snowboard
Esti pregatit? Aceasta provocare este pentru tine!
Sporturile extreme